16 redenen waarom het beoefenen van Yoga gezond is

16 redenen waarom het beoefenen van Yoga gezond is

Deze blog is geïnspireerd door HappywithYoga.com. Ik heb de meest belangrijke redenen waarom het beoefenen van Yoga gezond is op een rijtje gezet.

Als dit je niet overtuigd om Yoga te gaan beoefenen, weet ik het ook niet meer! 😉

1. Vergroot je flexibiliteit

Door het regelmatig stretchen van de spieren worden je spieren flexibeler. Je lichaam wordt hierdoor beweeglijker en vitaler. De kans op blessures is hierdoor kleiner en er is meer ruimte in het lichaam.

2. Versterkt je spieren

Yoga helpt je spieren te versterken, afhankelijk van welk soort yoga je beoefend. Sommige houdingen houd je minuten lang vast en dit versterkt je spieren.

3. Verbetert je lichaamshouding

We creëren tegenwoordig vaak een slechte lichaamshouding, vanwege het vele zitten en door het zitten in een niet correcte houding. Yoga helpt je om je bewuster te worden van je lichaam en je lichaamshouding hiermee te verbeteren.

4. Helpt je beter slapen

Door drukke dagen kun je gedachtes in bed soms moeilijk uitzetten. Je komt daardoor moeilijker in slaap en de slaap die je krijgt is van mindere kwaliteit. Yoga helpt je om je zintuigen en gedachten tot rust te brengen. Hierdoor kan je jezelf beter kalmeren en dingen loslaten. Dit helpt je om beter en dieper te slapen.

5. Versterkt je botten

Het langer vasthouden van houdingen zorgt ervoor dat je botten versterkt worden en dat je minder kans hebt op bijvoorbeeld osteoporose.

6. Verbetert je bloedcirculatie

De grote variatie aan houdingen die je bij Yoga doet, helpen je om de bloedcirculatie te verbeteren. Houdingen met de benen in de lucht helpen bijvoorbeeld om de bloedstroom in de benen te verbeteren. Ook gedraaide houdingen geven de organen in de torso een lichte massage wat de bloedcirculatie in de organen stimuleert.

7. Verbetert je zuurstofopname

Een van de belangrijkste elementen in Yoga is de ademhaling. Door op een andere manier te ademen en de volledige capaciteit van je longen te benutten, neem je meer zuurstof op in je lichaam. Je lichaam heeft zuurstof nodig om te kunnen functioneren, dus wanneer je een betere en efficiëntere zuurstofopname hebt, is dit goed voor je lichaam om veel redenen.

8. Verbetert je CO2 afscheiding

Terwijl je lichaam zuurstof wil opnemen, moet het CO2 weer afscheiden. CO2 is als het ware een afvalproduct van je lichaam en moet zo efficiënt mogelijk het lichaam uit kunnen komen. Wanneer je bijvoorbeeld te snel adem haalt, hebben je longen niet genoeg tijd om zuurstof op te nemen en CO2 af te scheiden. Gevolg is dat er een te hoge CO2 waarde in je bloed aanwezig is. Hierdoor kunnen allerlei klachten ontstaan. De Yoga ademhaling helpt je om dit proces goed in balans te krijgen.

9. Helpt je om afvalstoffen af te scheiden

Door onze manier van leven houden we vaak te veel afvalstoffen in het lichaam vast. Over de jaren heen kan dit voor veel complicaties zorgen. Eens in de zoveel tijd kan detoxen daarom goed zijn. Met name gedraaide houdingen (twist-positities) helpen je bij dit detox-proces. De organen krijgen een massage waardoor opgehoopte afvalstoffen vrij worden gemaakt en het lichaam kunnen verlaten.

10. Reguleert de bloeddruk

Tegenwoordig hebben er redelijk wat mensen te maken met een te hoge bloeddruk. Vaak is dit wederom een gevolg van de levensstijl die we hebben. Yoga kan helpen om de bloeddruk weer in balans te brengen. Vooral ontspanningsoefeningen zoals savasana en meditatie kunnen hierbij helpen.

11. Verbetert je balans

Naast evenwichtsoefeningen is Yoga ook gezond, omdat het helpt om balans in je leven te creëren. Weten wanneer je rust moet nemen en wanneer je door kunt zetten.

12. Helpt je ontspannen

Met het beoefenen van Yoga kom je veel ontspanningsoefeningen tegen. Deze oefeningen helpt je onder andere om minder stress te ervaren. Je leert je lichaam hier mee schakelen tussen inspanning en ontspanning. De mate waarin jij je ontspannen en relaxed voelt, wordt door een groot gedeelte geregeld door je zenuwstelsel. Een van de redenen waarom Yoga gezond is, is omdat het je helpt om je zenuwstelsel weer te resetten en hier meer controle over te krijgen. Hierdoor kan je lichaam goed leren schakelen tussen inspanning en ontspanning waneer dat nodig is.

13. Maakt je rug sterker

Rugklachten komen vaak voor. Binnen de Yoga zijn er zes verschillende typen houdingen. Vooroverbuigingen, achteroverbuigingen, extensies, gedraaide houdingen, inversies en laterale houdingen. Al deze houdingen helpen stuk voor stuk om je rug sterker, flexibeler en vitaler te maken. Heb jij rugklachten? Yoga is DE oplossing.

14. Maakt je energieker

Een van de grote voordelen is veel meer energie en een fitter en gezonder lichaam. Daarnaast consumeren stress, zorgen en piekeren ontzettend veel van je energie. Hierdoor voel je je snel futloos. Wanneer je Yoga beoefend creëer je meer energie, waardoor er meer energie overblijft voor belangrijke dingen.

15. Verbetert je spijsvertering

Yoga bevordert de spijsvertering op verschillende manieren. Onder andere door de houdingen. Hierdoor worden de organen gestimuleerd en functioneren ze beter. Ook je zenuwstelsel speelt een rol. Wanneer je gestresst bent, is je lichaam in ‘survival-modus’. Wanneer dit het geval is, geeft je lichaam minder aandacht aan processen zoals de spijsvertering en herstel. Door jezelf tot rust te brengen,  schakelt je systeem over naar ontspanningsmodus. In deze modus kan het lichaam deze processen, zoals de spijsvertering weer oppakken.

16. Kan pijn verminderen

Of het nu rugklachten, nekklachten, gewrichtspijn of zwaardere aandoeningen zijn, zoals reuma. Yoga kan in veel gevallen helpen om pijn te verlichten. Daarbij moet je wel goed bekijken welke vorm van Yoga je gaat beoefenen. Niet iedere vorm is geschikt bij alle klachten. Experimenteer met het type Yoga dat je volgt en kijk welk effect het heeft op de klachten die je ervaart.

Voor meer informatie over de verschillende yogavormen lees hiervoor mijn blog: Wat is het verschil tussen de diverse yogastijlen?

Bron: HappywithYoga.com

Geplaatst in: Yoga

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *